Droomdenkers de natuur in

Kinderen die creatief zijn, sensitief, begaafd en met een sterke wil leren graag op hun eigen manier. In de natuur kan iedereen zichzelf zijn. Op 7 en 9 juli kunnen ze twee dagen verhalend struinen in de natuur van Limmen. Samen genieten van mythes over planten en dieren, het maken van mandala’s, kleine bootjes creëren, eten uit de natuur, natuurgedichten maken, een spannend verhaal bedenken en leren van wat de natuur ons te bieden heeft over zorgen voor jezelf, de ander en de wereld om ons heen. Een heerlijk ontspannen begin van de zomervakantie!

Vrijheid
De natuur is een door kinderen gewaardeerde en rijke speelleeromgeving. De natuur heeft geen oordeel en dat geeft kinderen de vrijheid om te experimenteren, te onderzoeken en uit te vinden of ‘gewoon’ iets anders te doen. Zoals omgevingspsycholoog Coeterier zei: ‘De natuur beleven is belangrijk, omdat het de mogelijk geeft jezelf te zijn.’
Spelen in de natuur brengt kinderen in een flow en is goed voor het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten, kwaliteiten en capaciteiten. Dat geldt niet alleen voor het cognitieve leren, natuur stimuleert ook de intrinsieke motivatie (de wil om te leren), waardoor kinderen hun wilskracht ontdekken.
De Amerikaanse onderwijswetenschapper Eric Jensen houdt zich al ruim 20 jaar bezig met het vertalen van neurologische kennis naar praktische toepassingen in de klas. Jensen noemt dit ‘breinvriendelijk leren’. Dieuwke Hovinga, lector bij het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind van Hogeschool Leiden, kiest voor ‘het hartvriendelijk leren’.

Perfect voor de hersenen
Onderzoek in het wetenschappelijk tijdschrift Scientific Reports wees uit dat wanneer je minstens 2 uur per week in de natuur bent, je meer geluk ervaart. Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder vertelt dat onze hersenen een probleemoplossend vermogen hebben en dat zij bestaan uit een complex netwerk. Onze hersenen willen uitgedaagd worden en dit doen we

ondermeer aan de hand van onze omgeving. De natuur is dan ook de perfecte omgeving, want die is altijd nieuw, anders en onvoorspelbaar. Dat is tevens een verklaring waarom je je in de natuur gelukkiger voelt: de prikkels van een natuurlijke omgeving zijn een verrijking voor de hersenen en daar word je voor beloond.
Scherder zegt in het artikel ook dat het heel goed mogelijk is dat je gelukkig wordt in de natuur vanwege de associaties met vroeger. Vroeger werd er veel meer buiten gespeeld en dat geeft vaak fijne herinneringen.
Groen tast dus onze hersenen aan, maar gelukkig wel op een positieve manier. 

Verhalend van nature
Suzanne Buis richtte het Droomdenkers Talentcentrum in Limmen op voor deze creatieve, snelle denkers die veel prikkels diepgaand verwerken en vaak vele vragen hebben. Ze is schrijver en bedacht voor hen de term droomdenkers. Deze kinderen en jongeren worden vaak op school niet goed herkend in hoe ze de wereld ervaren. Het lijkt alsof ze ‘niet mee willen doen’, terwijl ze wel heel graag vragen en leren op hun manier. Begrijpelijk dat onbegrip hierover veel verdriet en frustraties kan opleveren bij deze kinderen en in hun gezinnen.
Katja van Dalen werkte als landschaparchitect, is leerkracht en ECHA-specialist. Ze begeleidt kinderen, ouders en scholen op het gebied van begaafdheid door gebruik te maken van de natuur. Zij gelooft dat wanneer wij onze kinderen de liefde voor de natuur meegeven, zij meer willen leren in en van de natuur. Dat vervolgens maakt dat deze kinderen beter zorgdragen voor zichzelf, de ander en de wereld waarin wij leven.

Meedoen?
De natuurdagen zijn op 7 en 9 juli van 10 tot 15 uur, voor droomdenkers van 7 tot 12 jaar. Aanmelden kan via DroomdenkersTalentcentrum.nl