Je volgende auto kan een verborgen camera hebben in de achteruitkijkspiegel die je opneemt tijdens het rijden

Tegenwoordig lijkt het erop dat er overal camera’s zijn en je leven in een oogwenk op film kan worden vastgelegd. Maar stel je voor dat je wordt gefilmd, zelfs terwijl je rijdt?

Er gaan geruchten dat de automaker van de Tesla Model 3 een naar de bestuurder gerichte camera in de achteruitkijkspiegel van elk voertuig heeft geïnstalleerd, waardoor de bestuurder gemakkelijk kan worden bespioneerd.

Tesla heeft verklaard dat de camera’s momenteel zijn gedeactiveerd, maar critici maken zich zorgen over het werkelijke doel ervan. Het bedrijf weigerde ook om ze te vermelden in hun Model 3-lancering. Hoewel ze redelijk stil zijn geweest over de camera’s, hebben ze gezegd dat de camera wordt geactiveerd wanneer de software wordt bijgewerkt.

Volgens professionals op het gebied van autonoom rijden zouden dit soort camera’s voor bestuurders nodig zijn voor voertuigen die autonoom niveau 3 rijden. Het systeem zou zelfrijdend zijn, de bestuurder als back-up gebruiken, de omgeving bewaken en beslissingen nemen op de weg. Dezelfde experts hebben gezegd dat de camera zou worden gebruikt om de blik van de bestuurder te volgen om te bepalen of hij aandacht aan de weg besteedt. Als ze dat niet zijn, worden ze gewaarschuwd.

Het huidige Tesla-stuurautomaatsysteem maakt autonoom rijden op niveau twee mogelijk, waarbij de snelheid van het voertuig en de besturing worden geregeld door rijhulpsystemen. Alle andere elementen worden bestuurd door mensen.

In het verleden heeft Tesla vermeld dat toekomstige software-updates autonomie van niveau drie tot vijf mogelijk maken op bestaande hardware in de voertuigen.

Een volledig autonoom systeem dat geen menselijke input vereist, zou als een niveau vijf-autonomie worden beschouwd en het zal in staat zijn om alle soorten terreinen te manoeuvreren, inclusief onverharde wegen. Volgens Electrek bedekt de camera de hele binnenkant van het voertuig naast de bestuurder.

De belangrijkste controverse met deze voertuigen is het feit dat ze niet erg betaalbaar zijn. Tijdens een chique lanceringsceremonie in de bedrijfsfabriek in Fremont, Californië, verkocht Tesla de eerste 30 Model 3’s en de CEO Elon Musk kondigde aan dat hij 500.000 Model 3’s per jaar verwacht te maken en verkopen.

Musk is op een missie om de manier waarop mensen rijden te veranderen en heeft gevestigde autoreuzen aangenomen. Hij hoopt de auto’s van vandaag te vervangen door het brede scala aan slanke elektrische voertuigen.

“Dit is de dag waar we sinds het begin van het bedrijf naartoe werken”, zei Musk.

Critici zeggen echter dat elektrische auto’s duur, inefficiënt en onpraktisch zijn; anderen prijzen de betaalbaarheid op $ 35.000 voor klanten in de VS. Met één lading kan de auto met vijf zitplaatsen 215 mijl afleggen en in minder dan zes seconden accelereren van nul naar 60 mph.

Commentaargevers waren blij om hun mening over de geavanceerde voertuigen te delen …

“Tesla is teveel “Big Borther” voor mij. Ik wil geen computer waarop mijn auto draait die kan worden gehackt en gevolgd. Blijkbaar volgen ze zelfs wanneer je handmatig remt en versnelt, voor het geval je probeert te zeggen dat de autonome rijfunctie niet goed werkte en een ongeluk veroorzaakte. Griezelig. Als dit de toekomst is, ga ik stoppen met rijden. ‘