Wachttijd publieke laadpaal in Noord-Holland bijna half jaar

Noord-Holland is, vergeleken met andere provincies, zeer ongunstig voor automobilisten die elektrisch rijden. Noord-Hollanders die met hun auto aangewezen zijn op publieke laadpalen moeten rekening houden met een lange doorlooptijd en ze hoeven ook niet te rekenen op een laadpaal dichtbij huis. Dit en meer blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Vattenfall.

Begin 2019 was er voor elke 2,2 elektrische auto’s een publiek laadpunt. Begin dit jaar was dit aantal toegenomen tot 3,9 elektrische auto’s per publiek laadpunt. Dit is mede het geval door de enorme groei in het aantal elektrische auto’s in 2019. Publieke laadpunten zijn bedoeld voor mensen die hun elektrische auto niet op hun privé terrein kunnen opladen, bijvoorbeeld wanneer zij geen garage of eigen oprit hebben.

Half jaar wachten

Noord-Hollandse automobilisten die een publieke laadpaal aanvragen, moeten rekening houden met gemiddeld liefst 23,8 weken doorlooptijd. Dit is, van alle provincies, de langste gemiddelde doorlooptijd. Landelijk is de periode tussen aanvraag en realisatie ruim 5 weken korter (18,4 weken).

De doorlooptijd kan in andere regio’s in Nederland oplopen tot wel 9 maanden (Bergen N.H., Uitgeest, Castricum, Heiloo en Gooise Meren). De kortste doorlooptijd is 12 weken en is onder andere van kracht in de gemeenten Den Helder, Wageningen en Loon op Zand.

Maximale loopafstand tot een laadpaal

Noord-Hollandse gemeenten streven ernaar dat men op een redelijke afstand van een laadpaal kan wonen en werken. De gemiddelde “maximale loopafstand” naar een laadpaal in Noord-Holland is echter 280 meter. Dit is bijna 20 meter meer dan landelijk gemiddeld, waar sprake is van een afstand van 262 meter. In Landsmeer zijn de inwoners het beste af (150 meter) en in Heemstede kan het oplopen tot liefst 350 meter.

Pieter van Ommeren, directeur Vattenfall InCharge Nederland, ziet de afgelopen jaren de positieve invloeden van een goed zichtbaar, wijd verbreid laadnetwerk: “Kies je elektrisch, dan moet je kunnen laden. Maar zonder laadpalen in de buurt kiezen mensen minder snel voor een elektrische auto. Dat klinkt misschien als een kip-ei-verhaal, maar we zien dat het zo werkt, ook in positieve zin. Hoe meer laadpalen mensen zien, des te meer vertrouwen krijgen ze in elektrisch rijden en des te makkelijker wordt de overstap naar een elektrische auto. Dit zagen we de afgelopen jaren al bij mensen die vanwege een hybride auto een laadpaal aanvroegen. Deze mensen kozen bij hun volgende auto voor volledig elektrisch, omdát ze die zekerheid van een laadpaal in de buurt hadden.”